uge 50

Denne, vores sidste uge i Australien har vi hævet os over andre mennesker, været rigtige turister og mødt nogen der gav os en flot, til tider, rystende oplevelse. Nogle har endda være helt oppe på tæerne for at give os den bedste forestilling.

8. december 2003

AH! – i dag sov vi også længe. Vi har besluttet, at vi ikke gider spise hotellets morgenmad, som i øvrigt ikke er med i værelsesprisen, vi kan få meget bedre mad på de omkringliggende restauranter og cafeer – så vi tog den med ro. Anne kom lidt videre med dagbogen, imedens Kim besluttede sig for at kikke lidt på hvordan vi får pakket alt vores gods sammen så det fylder mindre.

Lidt over middag var vi ærlig talt blevet lidt småsultne, vi fik ryddet op i en fart så vi kunne komme på eventyr i Sydney. Vi gik først over i centeret ved siden af hotellet og fik lidt mad – lidt og lidt – vi fik hver en kæmpe portion kinesermad – og det var godt og oven i købet billigt.

Herefter havde vi kræfter til at fortsætte til My Planet’s kontor – de hjalp os med at få konfirmeret flybilletterne hjem. Vi købte også et 3 dages turpas – som giver gratis adgang til flere af de museer og andet vi gerne vil opleve, medens vi er her. Det gælder først fra i morgen, så her starter den intensive jagt på oplevelser.

Bagefter gik vi over til Operahuset, så vi kunne hente billetterne til balletten på torsdag. Vi er meget glade for at det er lang tid siden vi købte billetterne over Internettet, for det ser ud til at være rigtig gode pladser. Havde vi først købt billetter nu, var vi blevet henvist til de to sidste rækker og hvor sjovt er det?

Så gik vi tur i botanisk have, Hans-Henrik havde fortalt, at der er meget smukt og det har han ret i – vejret har bare været perfekt.

Hertil aften, har vi spist i Sydney Tower - 250 m over byen, det var en kanon oplevelse. Vi fik bord kl. 7 hvor det stadig var lyst. Det er en roterende restaurant, så medens vi spiste fik vi set hele byen og havnen. Det var meget givtigt at vi har været så meget rundt i Sydney allerede og at Anne har fået læst om byen og derved er blevet dus med bykortet, for så var det nemt at følge med i hvad vi så på vores rundtur. Da vi nående desserten fik vi også lige solnedgangen med – himlen var meget spektakulær her til aften, røde streger på blå/hvid baggrund – det var bare en flot oplevelse. Bagefter gik vi gennem Hyde Park tilbage til hotellet. Her er dejligt i Sydney også i mørke, der er meget oplyst og Hyde Park var så smuk med lyskæder i træerne. Vi så indtil flere possum’er som bor i parken.

9. december 2003

Dagens mål: Sightseeing bustur i Sydney – Vi stod meget tidligt op og tog toget til Circular Quay, købte lidt take away morgenmad ved en af cafeerne i havnen og gik over mod bydelen The Rocks hvorfra busturen skulle starte. Da vi kom til turistkontoret viste det sig at dagens tur var aflyst, så vi har bestilt tur til i morgen

Gik tilbage til Circular Quay og tog i stedet på Captain Cook Cruise i Sydney Harbour. På turen med Capatin Cook var det muligt at stå af og på ved udvalgte steder. Vi hoppede af ved Taronga ZOO i forventning om at se de sidste Australske dyr, dem vi ikke har fået set på vores rundrejse. ZOO ligger på toppen af en klippe, fra færgelejet er der en svævebane op til hovedindgangen. Foran svævebanen var der en mega lang kø, men no worry´s med et turpas spadserer man lige forbi og ind i svævebanen. Det var en flot tur hvor man fik hele udsigten over Sydney Habour på vej op. En stor del af ZOO var under ombygning, men den del vi ønskede at udforske var ikke i byggerod. Vi fik set Vombat – de havde et par stykker der alle lå og sov, det er et sjovt dyr der ligner en tyk lille gris med pels på. Det lykkedes også at se en Platypus, dette forunderlige lille næbdyr, der ligner en sammensætning af mange forskellige dyr. Han svømmede rundt i et stort akvarium for at lede efter mad.

De australske dyr lå i det hjørne af ZOO, hvor der var en nyrenoveret legeplads og børneZOO. Det var meget interessant at se hvordan børnene kunne være med i dyrenes pleje bl.a. rengøring af bure og fodring under vejledning af meget pædagogiske dyrepassere. Endvidere var der en udstilling indrettet som en almindelig bolig, hvor man kunne se hvor”skade”dyrene kunne flytte ind. Der var kakerlakker i køkkenskabene, mus bag panelerne i stuen m.v. Det var også muligt at slå sig ned i sofaen i stuen og se på videoen der kørte på TV-skærmen, se på fisk i akvariet på børneværelset – jo, det var utrolig godt lavet.

Efter ZOO tog vi med Captain Cook til Darling Harbour. Det var over middag så vi kunne godt mærke at maven knurrede. Lige som i Thailand har Australien også mange steder samlet flere cafeer/ take away restaurenter på et sted, hvor de benytter fælles borde. Det gør at man kan købe mad fra forskellige spisesteder og alligevel spise sammen. Vi købte mad fra to forskellige madsteder og fik fyldt depoterne op igen. Herefter daskede vi hen til den Kinesiske have. En meget fredfyldt smuk oase midt i denne hektiske metropol. Her mødte vi to danske piger som vi sad og snakkede lidt med.

Vi sluttede vores havnecruise med Captain Cook i Circular Quay. Vi havde fået timet tilbageturen til Circular Quay således, at vi kunne nå dagens næstsidste rundvisning i Operahuset. Det var en meget lærerig og spændende rundvisning, hvor myten om at Utzon skulle have fået ideen til udformningen af operahuset, da han skrællede en appelsin, blev aflivet. Det er heller ikke bådenes sejl, men strukturen i store lyse muslingeskaller, der har været Utzons inspiration. Dette ses tydeligt i betonkonstruktionen, samt i flisebelægningen på tagfladerne. Operahuset indeholder en meget flot koncertsal, en stor operasal, samt tre mindre intimscener. Derudover er der indtil flere restauranter, cafeer og forretninger i dette geniale arkitektoniske mesterværk. I den store operasal fik vi lige luret hvor vi skal sidde på torsdag – det er rigtig gode pladser

Sent på eftermiddagen er vi tilbage på hotellet, vi er bare trætte. Kim arbejder lidt videre med billeder til hjemmesiden og vi får også afsluttet dagbogen for sidste uge.

Det er blevet sent da vi går ud for at finde lidt aftensmad – hopper ind på en af de første restauranter i Chinatown. Vi får and i blommesovs med sprøde grønsager og ris til hovedret og is til dessert. Vi er de sidste kunder der forlader restauranten og ude på gaden er Chinatown ved at lukke. Så det er lige hjem på hotellet og sove.

10. december 2003

Vi er tidlig oppe, spiser morgenmad på hotellet før vi bliver samlet op ved et af nabohotellerne allerede 7.30. Vi er de første der bliver samlet op af turbussen, der er et par stykker mere der skal hentes før bussen standser ved turbureauet i The Rocks kl. ca. 8.15. Selve busturen starter først kl. 9, så vi har lidt tid til at gå ned til havnen og se over på Operahuset og gå en tur i the Rocks.

Det er et lille sluttet trop på 7 der kører af sted i en stor turistbus. Chaufføren er god til at fortælle Sydnes historie og mange små anekdoter. Nogle af de steder vi kører forbi har vi været, men nu kommer den historiske del på plads. Vi stopper på næsset The Domain, hvor vi kan gå en kort tur og få nogle fine billeder af operahuset, der bliver mere og mere blå himmel. Vi kommer gennem flere af Sydneys mange bydele og holder en pause på en halv time ude ved Bondi Beach. Det er her det ”nye” Australien startede for over 200 år siden. Solen skinnede fra en skyfri himmel, stranden var som fluepapir, og surferne muntrede sig lystigt på bølgerne. Så gik turen tilbage mod centrum igen. Vi kørte over Sydney Habour Bridge til den nordlige del af byen. Før tilbageturen over broen spurgte Kim og det var muligt at slutte turen, så vi selv kunne går tilbage over broen, hvilket var OK.

Inden vi gik over broen gik vi en tur langs med vandet ved Lavender bay. Vi gik bl.a. forbi Luna Park, Sydneys gamle forlystelsespark, der er ved at blive renoveret. Vores spadseretur over Sydney Habour Bridge var en flot oplevelse, som sluttede med at vi gik op i den ene pylon. Her var det muligt at nyde udsigten og se temmelig langt omkring. Der var endvidere en fin lille udstilling om broens tilblivelse. Den er bygget i 1930’erne og man har været meget langsigtet da broens blev bygget, der er således cykelsti, gangsti, to jernbanespor og otte kørebaner.

Et par timer af eftermiddagen tilbragte Anne på hotellet og Kim på en af de nærliggende computercafeer, så hjemmesiden for uge 48 & 49 kunne live opdateret - Dagbogen kom fint op, men billederne drillede.

Aftensmaden skulle indtages i Darling Habour – vi fandt en god restaurant, Vine and Beef, hvor vi spiste en meget lækker kængurufilet før vi gik i Sydney Akvarium. Akvariet var imponerende, specielt bassinet med hajerne.

Tilbage blev der modtaget og skrevet de sidste mail før vores australske tlf.nr. døde, dog lige tidligt nok for den sidste mail til alle derhjemme nåede ikke at blive sendt. Kim gik derfor ned på Internet cafeen igen, så alle derhjemme kunne få vores julemail. Denne gang lykkedes det endvidere at få oploaded billederne som drillede tidligere på dagen.

Det er også lykkedes os at få kontakt med Ian og Peta som vi mødte på Kangaroo Island, vi skal på tur i Sydney Habour med dem i morgen formiddag

Her til aften kan vi mærke at den blå himmel og solen har givet os farven tilbage. Kim er blevet godt rød i hovedet. Det har bare været så flot vejr i dag, det håber vi også det bliver i morgen

11. december 2003

Da vi vågner får vi pakket det af vores bagage som ikke skal åbnes før vi er hjemme på Amager. Får nusset lidt rundt før vi går over i centeret og spiser morgenmad. Herefter dasker vi ned til Darling Habour hvor Ian og Peta henter os i deres båd. Kim har fået af vide at det er en bayliner, men vi ved ikke hvor stor den er. Spændte står vi og venter på den offentlige pontonmole. Lidt over 10 kommer der en lille motorbåd ind og lægger til og - Jo, vi kan godt genkende vore rejsebekendte. Vel ombord fortæller Peta, at de har tænkt sig at starte med at sejle over til Sydneys Fisketorv og handle ind til frokost før den egentlige sejltur. Der bliver købt ind af kæmperejer, brød, salat, frugt, ost og gratinerede muslinger som om det var et selskab på over 10 personer. Vi starter med de lune gratinerede muslinger og lidt hvidvin – Kim takker nej til begge dele p.g.a. ost og promiller og får i stedet lov til at være Kaptajn medens vi andre guffer.

Peta syntes vi skal holde picnic i Lavender Bay, så kursen bliver lagt om og farten sat op – det er kanon sjovt, dog kom farten og alle bumpene bag på Anne, det var umuligt at drikke hvidvin når båden hopper og danser på vandet, samtidig med at vinen springer ud af glasset. Det morer Ian sig over og vi får alle rørt lattermusklen.

I Lavender Bay kaster vi anker og går vi i krig med rejerne – vi er efterhånden blevet ret gode til at pille rejer uden at være snasket til op over albuerne og de smager så herligt. Bølgerne i bugten får dog Kims mave til at stoppe sulten og da vi andre også er nået mætningspunktet letter vi anker og sejler ud mod Port Jackson. Vi får set og snakket meget – Peta og Ian fortæller lystigt om Sydney og dens seværdigheder. Da vi ligger og skvulper i bugten ved Manly Cove, kan vi se at der er tunge grå skyer på vej ind fra øst, og vi sejler derfor mod centrum igen. Det er lidt svært bagefter at huske alle navnene på bugterne vi var inde i og hvor på kortet de nu er placeret, men vi har haft en dejlig tur. Omkring kl. 2, fire timer efter - er vi i land igen

Der er lige et par gaver mere vi gerne vil købe, samt et par ting mere til os selv og vi vil også lige nå et besøg på Museum of Sydney. Men så er vi ærlig talt også temmelig trætte, så museumsbesøget er noget kortere end forventet. Tilbage på hotellet skal det sidste bagage pakkes, der skal bestilles taxa til lufthavnen m.v. og vi skal også lige nå at slappe lidt af.

Aftensmaden blev indtaget på en restaurant i Circular Quay før vi sluttede aftenen i operahuset med balletten ”De Tre Musketerer”. En meget flot og humoristisk forestilling.

12. december 2003

Da de sidste rygsække er pakket og bagagen slæbt ned til receptionen og sat på opbevaring, er det tid til at få morgenmad. Den blev for sidste gang indtaget i det nærliggende center – Anne måtte lige over og smage den fantastiske hjemmelavede yoghurt med skovbær en sidste gang.

Sidste dag i Sydney – I eftermiddag flyver vi til Bangkok. Det bliver dejligt at komme hjem og se familie og venner igen, men også uendelig vemodigt at skulle herfra. Sydney græder - det gør vi næsten også, vi har meget svært ved at forstå, at eventyret er ved at slutte, der er så uendelig meget mere vi gerne vil se herude. Men det er tid til at tage afsked med Sydney.

Sommerregnen øser ned og vi er nødt til at købe en paraply for at kunne komme nogenlunde tørre rundt. Vi går hen til Queen Victoria Building, inde i tørvejret indsnuser vi julestemningen tager afsked med den smukke gamle bygning og alle dens finurlige detaljer. Anne skal lige på toilettet inden vi skal videre og går ind på Ladys Rest Room. Her fandt hun det mest fantastiske moderne designertoilet, som bagefter lige måtte fotograferes. Selv toiletpapirholderen er en skulptur. Ude i regnen lykkedes det at få en bus op til Circular Quay. Under den nyindkøbte paraply når vi frem til The Rocks og får blandt andet besøgt Sydneys ældste hus Cadmans Cottage fra 1816. Selvfølgelig skal vi også tage afsked med Utzons mesterværk – så vi går tilbage til Circular Quay og over til Operahuset. Vi slutter på restauranten Aqua Luna, hvor vi får en god steak med tilbehør før vi tager toget tilbage mod hotellet.

Vi har heldigvis fået komprimeret antallet af bagageenheder så vi kun har to mere end da vi rejste ud - En kæmpe sportstaske på hjul og Kims didgeridoo

Men til gengæld vejer vores bagage temmelig meget mere end da vi rejste ud – så det blev vi selvfølgelig bonnet for (300 Aus §).

Flyturen til Bangkok forløb som planmæssigt og vores bagage kom hurtig ud på båndet. Vi fik pakket en bagagevogn og fandt en limousinetaxa der kørte os til hotellet. Vi var meget spændte på at se hvad det er for et hotel Hartvig har booket til os. Jo, det var det vi havde på fornemmelsen – rigtig lækkert og vild luksus – noget ganske andet end hotellet i Sydney og så er det oven i købet billigere.

Selvom klokken er over midnat og vi er trætte er det svært at falde til ro, så der går lige et par timer før vi kommer i seng.

13. december 2003

Sover til kl. 9, går i bad og får tøj på. Nede i morgenmadsrestauranten får vi lækker morgenmadsbuffet. Vi ringer til Tip og aftaler at vi kommer derover ved 6. tiden i aften.

Da vi kommer uden for hotellet bemærker vi, at vi ikke mødes af den kvælende varme, vi har mødt de andre gange vi har været i Bangkok. Ja, selv i Bangkok skifter årstiderne. Vi går og ærgrer os lidt over at vi ikke er fløjet direkte til København, vi skal lige vænne os til, at vi ikke længere er i Australien – men i denne så anderledes metropol

Selvfølgelig skal vi hen til ”vores” lille park, Benjasiri Park, og se om der stadig er skildpadder i søen. Her er så fredfyldt og ikke spor turistet. Bagefter gå vi ind i det nærliggende storcenter for at finde en af Jim Thomsens silkeforretninger. Vi køber fødselsdagsgave til en af vores venner, der er fyldt 50 år medens vi er på rejse.

Anne vil gerne have Thaimassage på PO, Sukumvit Rd. Soi 33. Vi gå derhen og ser at alt er ved det gamle – priserne er næsten de samme som sidste år.  Hun køber 2 timers massage (250 Bath)og er som født på ny efter at samtlige muskler er blevet gennemmasseret.

Medens Anne fik massage går Kim på opdagelse på Sukumvit Rd. og er endvidere henne på hotellet for at se, om vores bagage kunne pakkes anderledes, før han vendte tilbage til PO.

Vi køber blomster til Tip og går tilbage til hotellet – resten af eftermiddagen bruges ved swimmingpoolen indtil det er tid at tage over til Tip og Sameela.

Anne tager med Tip ud og handle ind til middagen, det foregår i rigtig Bangkok stil - Bag på familiescooteren ned igennem Bangkoks gader. Tip er god til at lave mad – Anne hjælper med at klargøre grønsagerne. Maden smager som sædvanligt godt og vi har en dejlig aften

14. december 2003

Dagens skal bruges til at se noget af det vi ikke tidligere har set i Bangkok. Først skal bagagen lige pakkes – check ud er først kl. 12, så der bliver også tid til en halv time i swimmingpoolen.

Vi tager skytrain fra Asok til Ratchadamri og spadserer en tur ind i Lumphini park. Her er en del mennesker fordi det er søndag og mange Thai-familier er taget på skovtur, turister ser vi ikke mange af. Vi lejer en vandcykel og cykler ud på søen, det er ret hyggeligt.

Ude af parken dasker vi ned ad Silom Rd. – her er ved at blive stillet boder op, nogle boder er allerede stillet op og vi kikker på de forskellige varer – der bliver dog ikke købt noget.

Vi ender til sidst på Orientel Hotel – Vi vælger bordet ved siden af vores ”stambord” for at sidde lidt i skygge. Anne får en dejlig løgsuppe og kage til dessert. Kim får en lækker sandwich og derefter is. Efter at have fyldt depoterne, siddet og nydt udsigten over Chao Phraya River og hvilet fødderne går vi hen til det nærmeste stop for flodbussen – det blev til en herlig tur op ad floden. Vi står af på Tha Phra A-Thit og sætter kurs mod Nationalmuseet. Men vi tager fejl af vejene og ender med at gå rundt mellem universitetets bygninger. Endelig når vi Nationalmuseet – det er blevet sent så museet er lukket, men der er koncert i Nationalmuseets have, vi køber billetter og går ind. Kim syntes det lyder som kattejammerrock – men vi kan da gå stille og roligt rundt og nyde alle de flotte bygninger, så det bliver en af flere sjove oplevelser

Efter museumsbesøget går vi over gaden og ned over Sanam Luang, et stor græsfyldt område – Folk hygger sig, der spilles fodbold i den ene ende og i den anden flyves der med drager. Ned ad forskellige gader slentrer vi og indsnuser Bangkok – til sidst lander vi i udkanten af China Town og er ikke rigtig klar over hvor vi er. Vi tager en taxa til World Trade Center, som har fået nyt navn siden vi var her sidst. Her er liv og glade dage, levende orkestre med meget moderne rockmusik. Vi sætter og lytter til det over en sodavand og kan mærke at trætheden skyller ind over os.

Til sidst tager vi os sammen og tager Skytrain tilbage til mod hotellet. Vi går op på hotellets italienske restaurant og får en udsøgt lækker middag. Derefter er det tid til at hente vores bagage. Vi får en truckervask og får skiftet til tøj der passer bedre til dansk vinter. Så er det tid til at køre til lufthavnen – vi har bestilt hotellets limousine til at køre os og alt vores bagage i derud.

Selv om vi har omrokeret og flyttet ting fra kufferterne over i håndbagagen, taget de tunge vandrestøvler på, har smidt ting ud vi ikke behøver at tage med hjem - har vi stadig overvægt. Ja, men vi betaler endnu engang og ser ”glade” ud. (10.000 Bath)

Vi køber en kæmpe kasse orkideer og et par sodavand og begiver os ud mod gaten – Vi er helt udmattede, men ventetiden føles ikke så lang som frygtet.

Endelig er vi ombord og i luften - om ca. 10 timer er vi i Kastrup. Det varer ikke længe før vi falder i søvn og sover fra servering af det første måltid mad.