Resume uge 37

Ja, det var vores første uge DownUnder – tiden flyver af sted. Vi er lidt stresset af at køre om kap med de lyse timer. Her bliver mørkt allerede 6.30 p.m. præcis – men vi vænner os jo nok til det.

Vi har med hjælp af Heidi (familie til vores venner i Danmark) fået et 3 måneders telefon abonnement hos Vodafon – vi har dog lidt problemer idet vi ikke kan sende mail direkte fra outlook, men skal brug web-mail - Vi håber at få styr på det i løbet af de næste par uger.

Camperen hentede vi onsdag d. 10 – Her sidst på ugen er vi ved at finde os til rette og fået indrettet den således, at vi kan finde vores ting uden at bruge for lang tid på det.

Efterhånden har vi også fået styr på at køre i venstre side af vejen, det er ikke længere så tit vi tænder viskerne når vi skal vise af. De har byttet om på kontakterne i bilerne hernede – Som en fordel har vi en meget ren forrude og det er jo også rart.

Vi har været lidt mærket af træthed, men har nu snart vænnet os til tidsrytmen DownUnder

8. september 2003

Det var svært at vågne, der var grus i øjnene, et varmt brusebad gjorde underværker. På Miss Maudes restaurant var der stort smørgåsbord (morgenmads buffet) Meget lækkert, men det var begrænset hvad vi kunne spise.

Herefter gik vi på opdagelse i Perth – vi bor lige ved gågade systemet i centrum. Vi skulle finde et teleselskab, så vi kan komme online. Selskaberne fandt vi, alle med samme budskab, at vi ikke kan få abonnement når vi ikke er fastboende. Vi håber at få en aftale med vores bekendte, så vi alligevel kan komme online.

Vi shoppede rundt i en masse butikker og varehuse, prisniveauet er som i Danmark. Vi nåede også på Art Gallery of Western Australia – Vi så en udstilling af meget ny aboriginal kunst – interessant samling.

Derefter trængte vi til noget varmt og sødt – Det blev til Hot Chokolade, Cafe Latte og en drøm af en chokoladekage.

På vej tilbage til hotellet kom der en mega skylle. Hjemme på hotellet fik Anne sig en lur og Kim gik på internetcafe for at se om vores bærbare PC kunne komme online den vej i gennem - Det lykkedes, men vi kan ikke bruge vores mail i Outlook, vores firewall spiller os vist et pus.

Temmelig trætte men sultne gik vi atter på Miss Maudes Restaurant denne gang for at spise aftensmad. Vi fik grillet og pandestegt fisk. Navnet på fisken husker vi ikke – med det var et vidunderligt måltid. Vi sluttede med kaffe og gik derefter en tur rundt i Perth by night. Det blev atter sent inden vi kom i seng

9. september 2003

Vi har stadig grus i øjnene, men kom dog op kl. 7.30. På Miss Maudes restaurant fik vi atter smørgåsbord, denne gang fik vi spist noget mere

Og så ud på oplevelse - hen af Murray st. hvor flere af de gamle huse er bevaret bl.a. brandstationen. Ved hospitalet midt på Murray st. er et kæmpe figentræ (Fig tree), som er meget gammelt

Derefter gik vi ned mod Swan river til The bell tower for at tage med en båd over til den anden side af Swan river, til Perth ZOO. På vejen mellem båden og Perth ZOO kom vi forbi The old Mill Chemist. Inde i Perth city besøgte vi 2 forskellige apoteker, der var meget moderne og mest lignede danske matas. The old Mill Chemist havde gammeldags interiør. Der var atmosfære og meget hyggeligt og helt anderledes end på de andre apoteker. Vi spurgte om vi måtte fotografere, hvilket ejeren var meget stolt over. Hun hed Pat og fortalte at hun næsten lige havde haft besøg af en belgier

Perth ZOO valgte vi at besøge for at se nogle af de australske dyr vi ikke kender for derved bedre at kende dem, når vi møder dem i naturen. ZOO er ikke så stor men pladsen er godt udnyttet. Dyrene var geografisk samlet. I det australske område kunne kænguruerne bevæge sig frit, så man kunne komme meget tæt på dem.

For første gang i mange år så vi orangutanger, vi så tre par.

Om aftenen spiste vi på C restaurant, som er placeret på toppen af et højhus. Bordene er placeret på en drejeskive så man få set alle 4 verdenshjørner og hvad der ligger her i mellem, medens der spises middag. Det var meget flot at se ud over hele Perth by night

10. september 2003

YES! – I dag skal vi hente bilen, men først skal vi have styr på internet forbindelsen.

Vi havde sat Heidi i stævne i Perth, så hun kunne hjælpe os med at få et Vodafon abonnement. Vi kan ikke selv få et da vi ikke er fastboende i AUS.

Mens Heidi og Kim fik og en meget tålmodig ekspedient fik styr på teknikken – Gik Anne på bytur med Heidis piger – Endelig kunne vi koble PC og telefon sammen med internettet, dog kan vi ikke sende mail.

Bagefter gik vi tilbage og hentede bagagen på hotellet og fik en taxa ud til Britz hvor bilen ventede. Vi kørte med alle tiders taxadriver fra Irland, som gav gode råd og adressen på det nærmeste shopping center

Da vi havde provianteret kørte vi ud til Heidi og børnene. Vi havde en hyggelig aften og der blev igen rodet med computer – men vi kan stadig ikke sende mail fra Outlook.

Da alt roder i camperen fik vi lov til at sove på en stor luftmadras i stuen, sengetøjet havde vi jo selv fra camperen

11. september 2003

Der er kommet lidt styr på noget af bagagen og Dannebrog er kommet op i det ene sidevindue og vi er blevet fotograferet i og uden for camperen

Vi har fået fine tegninger af Mikayla med dyrene fra Peter Plys

Planen er at vi skal til Fremantle og overnatte - Vi kørte fra Heidi om eftermiddagen. På vej til Fremantle kørte vi ud til kysten og ned til Hillerys Boat Harbor. Der spiste vi Fish and Chips with sallat, vi har lært at sige ”don’t worry mate” = OK.

Kim fik kikket på hatte men købte ingen. Anne fik til gengæld købt et tørklæde og en lækker ulden, meget spraglet trøje

Vores første camping aftensmåltid bestod af knækbrød med ost eller skinke og æg. Desserten var en ualmindelig klistret sød karamelkage (den så ellers godt ud). Overnatningen foregik på Woodman Point Holiday Park ved byen Fremantle. Efter vores aftensmåltid, gik vi på hovedet i seng Kl. 10 p.m.

12. september 2003

Vi sov til vækkeuret ringende kl. 6. a.m. – slukkede uret og vendte os om på den anden side. Stod dog op omkring kl. 8 fik morgenmad, samme menu som vores fantastiske kolonariske aftensmåltid dagen før. Fik pakket vores gøgemøg og kørte mod Serpentine N.P., en lille national park som Heidi har anbefalet os.

Vi var først i den ene ende af parken og så The Dams – Dæmning med vand reservoir der leverer drikkevand bl.a. til Perth. Her hilste vi på håndtamme papegøjer, som Kim ikke kunne lade være at give toastbrød (de satte sig på hovedet af ham) – Herefter kørte vi om til The Falls. Det første vi mødte var fritgående kænguruer, den ene havde en unge i pungen men hovedet blev stoppet ned i pungen af moderen, vi måtte ikke se eller fotografere ungen. Derefter spiste vi lidt frokost og gik hen til vandfaldet.

Havde det nu været varmt og solrigt, sådan som man forventer at vejret er i Australien kunnet vi have taget en svømmetur, men her er koldt, det regner og blæser – ligesom en rigtig dansk efterårsdag. Så ingen svømmetur, ingen særlig lang gåtur i Serpentine N.P., for det regnede.

Derefter kørte vi sydpå igen for at finde en campingplads – her bliver mørkt allerede mellem 6 p.m og 6.30 p.m., så vi nåede ikke frem før det var bullermørkt. Men det lykkedes at finde den planlagte campingplads – Vi lavede aftensmad da vi nåede frem; steak med løg, tomat salat og bagte kartofler. Jo, her mangler ikke noget, camperen er udstyret med mikrobølgeovn, 2 gasblus, gryder, potter og pander; viskestykker og skuresvamp (her bruges ikke opvaskebørste) – her udover er der håndklæder, lagner, hovedpuder og soveposer.

For resten er vi på Bunbury Glade Caravan park i Byen Bunbury. – Vores planer for i morgen er ikke helt fastlagt, men det bliver nok besøg i en eller flere af de spændende huler ved Magaret River.

13. september 2003

Vi fik ikke set huler i dag, for vi nåede ikke så langt som planlagt, der kom lige en 2 km lang mole (Jetty) i vejen. Altså - vi kørte fra Bunbury med Magaret River som mål. På vejen kom vi til byen Busselton. Anne havde læst, at der skulle være en 2 km lang mole ud i vandet, hvor skibene lagde til i gamle dage. Der gjorde vi holdt for at strække ben og se på Jettyen. Vi stillede camperen ved turistkontoret, der fik vi et kort over byen.

Vi slentrede gennem byen, og ned til jettyen og blev meget betaget af lyset der var ved vandet. En tur ud til spidsen af molen og retur skulle vi da gå. Det var meget spændende, der var mange lystfiskere på molen, flere fik da også bid.

Busselton Jetty, går fra stranden og lige ud i det Indiske Ocean og var oprindeligt bygget for at fragtbåde fra hele verdenen kunne lægge til og her laste og losse varer til og fra det sydvestlige Australien. Broen har været benyttet helt op til 1972

Inde på land igen gik vi over på en restaurant og fik kaffe og scones. Vi blev længe ved vandet for som tidligere nævnt var lyset helt specielt.

Tilbage ved turist kontoret spurgte vi efter campingpladser i nærheden og til hulerne. Det viste sig, at der var en meget fin hule ca. 45 km fra hvor vi var. Vi kørte derefter til Caves Caravan Park i Vallingup. Der vi fik plads med adgang til eget bad og toilet.

Det var også i dag vi så de første vilde kalaer blomstre i skovbunden ligesom når anemonerne blomstrer i Danmark

14. september 2003

Efter et bad og en gang hurtig morgenmad, pakkede vi sammen og kørte over til Ngilgi Cave. Der er mange huler langs kysten på denne del af Western Australien og førnævnte hule stod ikke nævnt i de Danske rejsebøger, så vi var meget spændte på hvad det var. På turistbureauet havde de sagt at det var den smukkeste at de tilgængelige huler. Ngilgi Cave var meget smuk, der var nænsomt monteret elektrisk lys der skiftede styrke således, at hulen præsenterede sig uroligt smukt. Ved samlingspunktet før hulen var der billeder af hulens historie lavet i mosaik, det gjorde besøget lidt mere nærværende at få denne sagnhistorie med. Da vi kom op af hulen der konstant var tempereret ca. 18º C, duftede der helt specielt, det viste sig at være hvide fresia der stod rundt omkring i skovbunden

Derefter kørte vi mod hulerne ved Magaret River, på vejen besøgte vi et wineri (en vingård), hvor Anne smagte 4 rødvine, 1 portvin og 1 champagne. Herefter fortsatte turen mod Mammoth Cave, som var den hule vi anså for realistisk at kunne nå. Der var reklameret med, at der var fossiler af dyr i denne hule. Det var en selvguidet tur, hvor man fik en digital radio med rundt hvor man kunne taste sig ind på forskellige checkpoint i hulen og få lidt information under turen. Hulen hed Mammoth Cave fordi det er den største af hulerne på kyststrækningen og ikke fordi der var fundet forhistoriske elefanter. Sammenlignet med den første hule vi så, var det en lidt flad fornemmelse. Tilbage mod parkeringspladsen til camperen, gik vi på en sti gennem meget smuk vild natur med mange forskellige blomster bl.a hvid clematis og meget små blålilla orkidéer der voksede som slyngplanter på træerne.

Nu galt det om at køre så mange kilometre som muligt mod sydkysten. Vi fandt en Caravan Park i byen Pemperton kort efter mørkets frembrud. Vi har kørt ca. 250 km i dag, den længste strækning indtil videre.